- Istoria Artei
- 0 likes
- 660 views
- 0 comments
- miscare artistica, cubism, picasso
Portretul lui Daniel-Henry Kahnweiler
Pablo Picasso, 1910
Introducere in Cubism
Definitia si originile curentului artistic:
Cubismul este un curent artistic revolutionar care a aparut in secolul al XX-lea si a reprezentat o schimbare radicala in modul de reprezentare a realitatii vizuale in arta. A fost o miscare avant-gardista, ce si-a facut debutul in pictura, dar a avut o influenta puternica si asupra sculpturii, arhitecturii si artelor aplicate. Termenul "cubism" provine de la criticul de arta Louis Vauxcelles, care a descris tablourile lui Braque si Picasso ca fiind alcatuite din forme cubice, si a fost adoptat pentru a denumi acest curent revolutionar.
Contextul istoric si influentele asupra miscarii:
Cubismul s-a dezvoltat in contextul perioadei de preludiu si efervescenta artistica a secolului XX, intr-o epoca marcata de schimbari politice, sociale si tehnologice. A aparut in Franta, in jurul anilor 1907-1908, si a fost in principal promovat de artistii Pablo Picasso si Georges Braque, in colaborare stransa cu alti reprezentanti precum Juan Gris si Fernand Léger.
Miscarea cubista a fost influentata de mai multe curente artistice, inclusiv fauvismul si formele de arta africana si iberica, care au adus o noua viziune asupra reprezentarii formelor si asupra conceptului de perspectiva. De asemenea, miscarea s-a bazat pe principiul fragmentarii si a juxtapunerii multiple a subiectului, exprimand astfel o perspectiva multidimensionala a obiectelor si formelor.
Principalii reprezentanti si pictori cubisti:
In fruntea miscarii cubiste s-au aflat doi artisti inovatori: Pablo Picasso si Georges Braque. Ei au fost cei care au inceput sa experimenteze cu abstractia geometrica, descompunerea formelor si introducerea multiplelor perspective in lucrarile lor.
Picasso a jucat un rol esential in dezvoltarea cubismului, fiind unul dintre artistii care a adoptat si transformat radical conceptele cubiste. Lucrarile sale celebre din perioada cubista includ "Les Demoiselles d'Avignon" si seria "Naturi statice cu scaun caning".
Georges Braque, in colaborare stransa cu Picasso, a contribuit la definirea cubismului analitic, cu lucrari precum "Casa la Estaque"
Juan Gris, un alt pictor important al miscarii, a introdus elemente sintetice in opera sa, combinand forme si culori intr-un mod inovator, asa cum se poate observa in tablourile sale "Fereastra deschisa" si "Masa cu scortisoare".
Alti artisti si sculptori cubisti, cum ar fi Fernand Léger, Robert Delaunay si Albert Gleizes, au adus contributii semnificative la dezvoltarea si diversificarea curentului cubist.
Tava cu Fructe
George Braque, 1908-1909
Caracteristici si principii ale Cubismului
Cubismul a fost un curent artistic revolutionar, cu o serie de caracteristici si principii definitorii care l-au diferentiat de miscarile artistice anterioare. Acestea au constituit fundamentul abordarii inovatoare a artistilor cubisti in reprezentarea realitatii vizuale. Iata cateva dintre principalele caracteristici si principii ale Cubismului:
Fragmentarea si reasamblarea formelor:
Una dintre caracteristicile esentiale ale Cubismului a fost fragmentarea formelor vizuale. Artistii cubisti au descompus subiectele in componente geometrice, cum ar fi cuburi, sfere, cilindri si conuri, pentru a crea o reprezentare analitica a obiectelor si a formelor din jurul lor.
Aceasta fragmentare a permis artistului sa prezinte mai multe perspective asupra aceluiasi subiect, in acelasi timp, oferind astfel o privire mai complexa asupra realitatii si exprimand o experienta vizuala multidimensionala.
Perspective multiple si suprafata bidimensionala:
O alta caracteristica semnificativa a Cubismului a fost reprezentarea obiectelor si subiectelor din multiple perspective. In loc sa se concentreze pe o singura perspectiva traditionala, artistii cubisti au desenat subiectele dintr-o varietate de unghiuri si pozitii, astfel incat sa creeze o reprezentare mai complexa si completa.
In plus, suprafata plana a tablourilor a devenit un element esential in expresia cubista. Artistii nu cautau sa creeze iluzii de adancime si perspectiva, ci au pus accentul pe bidimensionalitatea lucrarilor, evidentiind astfel planul pictural ca pe un camp artistic in sine.
Monocromia si utilizarea culorilor restranse:
Cubismul a adus o schimbare in utilizarea culorilor in arta. Pictorii cubisti au renuntat la paleta bogata si vibranta a impresionismului si a altor miscari, optand pentru o abordare mai restransa in ceea ce priveste culorile.
Multe lucrari cubiste au fost realizate in nuante restranse, precum nuante de maro, gri si negru, pentru a accentua formele si liniile geometrice. Prin simplificarea paletelor lor cromatice, artistii cubisti au subliniat importanta formelor si compozitiei in exprimarea artistica.
Inlocuirea reprezentarii traditionale cu abstractia geometrica:
Cubismul a marcat o schimbare semnificativa fata de reprezentarea traditionala a obiectelor si subiectelor in arta. Artistii cubisti au cautat sa se distanteze de realismul figurativ si sa exploreze abstractia geometrica.
In loc sa reprezinte obiectele intr-un mod naturalistic, ei au folosit formele geometrice si abstracte pentru a crea o noua limbaj vizual. Astfel, cubismul a contribuit la dezvoltarea abstractionismului in arta si a deschis calea catre exprimarea mai libera si mai subiectiva a gandirii artistice.
La fenêtre ouverte
Juan Gris, 1921
Evolutia stilului cubist
Fazele timpurii ale Cubismului analitic:
In primele faze ale Cubismului, cunoscute sub numele de "Cubism analitic", artistii au explorat ideea de a descompune subiectele in forme geometrice si au utilizat o paleta cromatica restransa, in principal compusa din tonuri de maro, gri si negru. Lucrarile din aceasta perioada prezinta o analiza minutioasa a formelor si un accent asupra detaliilor, in timp ce perspectiva traditionala este complet eliminata.
Picasso si Braque au fost pionierii Cubismului analitic si au colaborat indeaproape in acest proces de experimentare. Tablourile lor din aceasta perioada, cum ar fi "Portretul lui Daniel-Henry Kahnweiler" de Braque si "Les Demoiselles d'Avignon" de Picasso, reprezinta exemple notabile ale acestei abordari analitice.
Cubismul sintetic si introducerea de elemente non-traditionale:
In a doua faza a miscarii cubiste, cunoscuta sub numele de "Cubism sintetic", artistii au adus o schimbare in modul de abordare a compozitiei. Ei au introdus elemente non-traditionale in tablouri, cum ar fi litere, stampile, bucati de hartie sau alte obiecte, pentru a adauga noi dimensiuni si semnificatii in lucrarile lor.
In aceasta etapa, accentul s-a mutat de la analiza minutioasa a formelor la sinteza vizuala si la sugerarea subiectelor prin folosirea unor elemente cheie. Culorile au inceput sa fie mai variate si mai luminoase, iar tablourile au castigat o vibratie mai dinamica si mai expresiva.
Influentele cubismului in alte miscari artistice:
Cubismul a avut o influenta semnificativa asupra altor miscari artistice si a continuat sa evolueze si sa se raspandeasca in contextul cultural al vremii. Acesta a fost un catalizator pentru dezvoltarea unor miscari ca "Orfismul", condus de Robert Delaunay, care a pus un accent deosebit pe utilizarea culorilor intense si vibrante in pictura, sau "Suprarealismul", care a cautat sa exploreze aspectele subconstiente ale mintii umane.
De asemenea, Cubismul a avut un impact asupra arhitecturii si sculpturii, inspirand inovatii in abordarea formelor tridimensionale si a relatiei dintre spatiu si material.
Cubismul a fost o miscare artistica complexa si dinamica, cu o evolutie continua in timpul scurtei sale existente. Abordarea sa inovatoare si explorarea formelor, a culorilor si a perspectivelor multiple a deschis noi orizonturi pentru arta si a influentat evolutia ulterioara a creatiei artistice. Astfel, Cubismul a ramas una dintre cele mai revolutionare miscari artistice ale secolului XX si a lasat o amprenta inconfundabila in peisajul cultural contemporan.
Les Demoiselles d'Avignon
Pablo Picasso, 1907
Tablouri si opere reprezentative ale Cubismului
Cubismul a dat nastere la o serie de tablouri si opere artistice remarcabile, care au ramas in istoria artei ca exemple elocvente ale acestei miscari revolutionare. Aceste lucrari au ilustrat perfect principiile si caracteristicile cubismului, reprezentand o analiza detaliata a formelor si o sinteza vizuala inovatoare. Iata cateva dintre cele mai cunoscute tablouri si opere reprezentative ale Cubismului:
"Les Demoiselles d'Avignon" de Pablo Picasso:
Considerat unul dintre cele mai importante tablouri ale secolului XX, "Les Demoiselles d'Avignon" (Fecioarele din Avignon) a fost realizat in 1907 de Pablo Picasso. Lucrarea isi castiga relevanta prin modul in care abordeaza forma umana intr-un stil abstrac si geometric. In tablou, figuri umane sunt descompuse intr-o maniera neconventionala, folosind multiple unghiuri si perspective, cu trasaturi exagerate si fragmentate.
Aceasta pictura a marcat un moment important in dezvoltarea cubismului si a influentat semnificativ evolutia artei moderne.
"Portretul lui Daniel-Henry Kahnweiler" de Pablo Picasso:
Realizat in 1910 de Pablo Picasso, "Portretul lui Daniel-Henry Kahnweiler" este un exemplu notabil al Cubismului analitic. Lucrarea reprezinta un portret al celebrului marchand de arta Daniel-Henry Kahnweiler, unul dintre sustinatorii de prima ora ai miscarii cubiste.
Tabloul evidentiaza esenta stilului analitic, cu forme geometrice descompuse si o utilizare restransa a culorilor. De asemenea, pastreaza un caracter expresiv si captivant, folosind linii si contururi puternice pentru a sugera prezenta subiectului.
"Fereastra deschisa" de Juan Gris:
"La fenêtre ouverte" (Fereastra deschisa) a fost realizat in 1921 de Juan Gris, un important pictor cubist spaniol. Lucrarea ilustreaza abordarea cubista sintetica, in care subiectul este prezentat prin intermediul unor elemente cheie, precum o chitara, un pahar si un ziar, toate juxtapuse si intercalate intr-un mediu bidimensional.
Pictura lui Gris pastreaza o armonie vizuala si o vibratie a culorilor, adaugand o dimensiune de miscare si de expresie in tablou prin juxtapunerea obiectelor.
"Tava cu Fructe" de Georges Braque:
Aceasta pictura semnificativa a fost creata in 1908 de Georges Braque si este o ilustrare excelenta a abordarii cubiste in naturile statice. Lucrarea prezinta fructe, descompuse in forme geometrice si juxtapuse intr-o maniera abstractionista.
Cu o paleta cromatica restransa si linii puternice, Braque sugereaza formele si texturile obiectelor cu o abordare inovatoare, subliniindu-le bidimensionalitatea si renuntand la iluzia adancimii.
Aceste tablouri si opere reprezentative ale Cubismului demonstreaza diversitatea si inovatia stilului cubist, oferind privitorilor o privire in lumea revolutionara a miscarii si a principiilor sale inovatoare. De-a lungul acestor lucrari, se pot observa elementele caracteristice ale Cubismului, cum ar fi descompunerea formelor, multiple perspective si abstractia geometrica, care au influentat profund dezvoltarea artei si culturii vizuale in secolul XX.
Les Fenêtres simultanée
Robert Delaunay, 1912
Impactul si mostenirea Cubismului
Cubismul a avut un impact profund si durabil asupra artei si culturii secolului XX si a lasat o mostenire semnificativa care continua sa influenteze creatia artistica si gandirea estetica in prezent. Impactul si mostenirea Cubismului pot fi observate in mai multe aspecte:
Influente in arta moderna si contemporana:
Cubismul a reprezentat un punct de cotitura in arta moderna, deschizand calea catre abstractionism si alte curente artistice inovatoare. Principiile si tehnicile cubiste au inspirat o serie de artisti din secolul XX si au contribuit la dezvoltarea unor miscari artistice ulterioare, cum ar fi "Suprarealismul", "Dadaismul" si "Arta abstracta".
Pictura cubista a deschis drumul catre o exprimare mai subiectiva si mai personala a gandirii artistice, iar in perioada post-cubista, artistii au incorporat elemente cubiste in stilurile lor proprii, experimentand cu formele, culorile si compozitiile. Astfel, mostenirea cubismului a fost resimtita in numeroase opere si directii artistice de-a lungul secolului XX si continua sa inspire artistii contemporani.
Reactii si critici la adresa miscarii:
In timpul aparitiei sale, Cubismul a generat diverse reactii din partea publicului si a criticii de arta. Aceasta miscare radicala a fost intampinata cu admiratie de catre unii si cu respingere de catre altii. Unii critici si spectatorii au fost reticenti in fata abstractiei geometrice si a lipsei iluziei de adancime, considerand aceste lucrari ca fiind confuze sau lipsite de frumusete.
Totusi, aceste critici si reactii negative nu au impiedicat dezvoltarea si raspandirea Cubismului, care a devenit o miscare de referinta in istoria artei moderne.
Contributii cubismului la schimbarea viziunii asupra artei si a perceptiei vizuale:
Una dintre cele mai semnificative contributii ale Cubismului a fost redefinirea viziunii asupra artei si a perceptiei vizuale. Prin descompunerea formelor si eliminarea perspectivelor traditionale, artistii cubisti au demonstrat ca exista multiple moduri de a percepe si de a reprezenta realitatea.
Aceasta abordare a transformat modul in care privitorii percep arta, provocandu-i sa priveasca dincolo de aparentele obisnuite si sa exploreze lumea formelor si culorilor intr-un mod inedit. Cubismul a sustinut ideea ca adevarata esenta a unui subiect poate fi surprinsa din mai multe unghiuri si perspective, intr-un mod complex si dinamic.
Astfel, Cubismul a contribuit la dezvoltarea unei gandiri estetice si vizuale mai libera si mai subiective, deschizand calea catre o explorare mai profunda a imaginilor si a semnificatiilor in arta.
In concluzie, Cubismul a avut un impact semnificativ in arta si cultura secolului XX si a lasat o mostenire remarcabila. Prin introducerea unor principii si tehnica inovatoare, Cubismul a redefinit modul de exprimare artistica si a influentat evolutia artei moderne si contemporane. Mostenirea acestei miscari revolutionare poate fi observata in arta si in abordarea estetica a multor artisti din intreaga lume, continuand sa inspire si sa fascineze publicul si creatorii de arta in prezent.
Comments (0)