"Autoportret ca martir" este o pictura creata de artistul italian Artemisia Gentileschi si cunoscuta si sub numele de "Autoportret ca sfant martir". Lucrarea a fost realizata in jurul anului 1615 si infatiseaza artistul insusi intr-o ipostaza de martir. Este una dintre cele doua picturi ale lui Gentileschi realizate cu ulei pe lemn si se afla in prezent intr-o colectie privata din Statele Unite.

Descrierea lucrarii

O inscriptie de pe partea din spate a confirma faptul ca pictura a fost realizata de artistul Artemisia Gentileschi. Inscriptia este scrisa in italiana si indica: "Di Mano di Artemisia figlia di A.rili.Lomi/Pisano Nipote di Orzio", tradus aproximativ ca "Realizat de mana lui Artemisia, fiica lui A.rili.Lomi/Pisano, nepoata lui Orzio".

Au existat multe dezbateri cu privire la faptul daca Gentileschi s-a pictat pe sine sau a pictat un anumit sfant. Keith Christiansen a observat ca pictura trebuie sa fie un autoportret al artistului, nu reprezentarea unui sfant crestin, datorita caracteristicilor fizice ale autoportretului. Forma buzelor arcuite, forma nasului si fata rotunda sunt identice cu trasaturile lui Gentileschi. Aceste caracteristici sunt similare si cu o alta pictura a lui Gentileschi realizata in aceeasi perioada, "Alegoria Inclinatiei". In plus, utilizarea de drapaje roz si vopsea albastra de lapis de catre Gentileschi este similara cu pictura din "Maria Magdalena", o alta lucrare a artistei. Acestea au incheiat discutia cu privire la faptul ca aceasta este un autoportret.

Artistul o infatiseaza pe ea insasi in stilul unui martir, ceea ce se poate observa prin frunza galbena de palmier pe care o tine in mana. Reprezentarea palmierilor a fost o modalitate de a simboliza martiriul. Aceasta reprezentare se regaseste inca din Revelatia din Biblie. Daca nu ar fi fost prezent palmierul, autoportretul unei femei martir ar fi devenit doar un simplu autoportret. Era foarte comun in secolul al XVII-lea ca femeile sa fie pictate ca martiri biblice; deoarece picturile cu femei erau menite sa emita inocenta, prezenta caracteristici de sfant si sa intreprinda acte sfinte era considerat idealul unei femei.

Enrica Guerra sugereaza ca proportia neobisnuita a mainii in comparatie cu capul sugereaza ca aceasta ar fi putut fi adaugata ulterior. Singura modificare majora in afara mainii in pictura este faptul ca Gentileschi a pictat un turban pe femeie, desi nu se stie cand s-a produs aceasta modificare. La acea vreme era foarte popular ca multi artisti sa se infatiseze in autoportrete cu un turban, dar acest lucru nu a fost facut pentru a reprezenta un anumit sfant. Deoarece pictura nu pare sa fi fost taiata in dimensiune, aceasta corespunde ceea ce a pictat Gentileschi. Este neobisnuit in acea perioada sa existe o pictura a unui martir care sa nu aiba atributele unui sfant specific. Artemisia Gentileschi a pictat autoportrete ca diferite personaje in multe dintre lucrarile sale, cum ar fi "Autoportret ca Alegorie a Picturii", "Autoportret ca Lautareasa" si "Autoportret ca Sfanta Caterina din Alexandria", dar aceasta este singura in care s-a infatisat pe sine ca sfant.

Comments (0)

No comments at this moment

Noi și partenerii noștri folosim tehnologii, precum modulele cookie de pe site-ul nostru, pentru a ne personaliza conținutul și reclamele, pentru a oferi funcții pentru rețelele de socializare și pentru a ne analiza traficul. Faceți clic mai jos pentru a fi de acord cu utilizarea acestei tehnologii Politica Cookie