Suzana si Batranii

Artemisia Gentileschi, 1610

Artemisia Gentileschi, o figura emblematica a Renasterii italiene, a fost o pictorita de exceptie a secolului al XVII-lea. Cunoscuta pentru operele sale puternice si dramatice, Artemisia a reusit sa depaseasca barierele impuse de societatea patriarhala a vremii si sa-si faca un nume in lumea artei. Povestea vietii sale este una plina de provocari, dar si de triumfuri, iar mostenirea sa artistica continua sa impresioneze si sa inspire si in zilele noastre.

Viata Artistei

Artemisia Gentileschi s-a nascut la Roma pe 8 iulie 1593, fiind fiica cea mare a pictorului Orazio Gentileschi. Inca de la o varsta frageda, talentul si pasiunea pentru arta s-au manifestat in viata ei. Crescuta in atelierul tatalui sau, Artemisia a invatat desenul, amestecarea culorilor si tehnicile picturii. La varsta de 18 ani, era deja recunoscuta pentru talentele sale exceptionale, iar tatal sau se mandrea ca, in doar trei ani de practica, Artemisia a devenit de neegalat in arta picturii.

In aceasta perioada timpurie a vietii sale, Artemisia s-a inspirat din stilul artistic al tatalui sau, care la randul sau fusese puternic influentat de lucrarile lui Caravaggio. Totusi, abordarea lui Artemisia in ceea ce priveste subiectul si realismul operei sale era diferita de cea a tatalui sau. Ea a adoptat o abordare naturalistica si a trebuit sa infrunte atitudinea traditionala si supunerea psihologica impuse de epoca fata de talentul sau evident. Prin perseverenta si talentul sau remarcabil, Artemisia a castigat respect si recunoastere pentru munca sa.

Unul dintre primele sale tablouri supravietuitoare, realizat la varsta de 17 ani, este "Susanna si batranii" (1610, colectia Schönborn din Pommersfelden). Lucrarea reda povestea biblica a Susannei si a batranilor. Acest tablou demonstreaza cum Artemisia a asimilat realismul si efectele folosite de Caravaggio, fara a fi indiferenta fata de clasicismul lui Annibale Carracci si scoala baroca bologneza.

Viata lui Artemisia Gentileschi a fost marcata de un eveniment tragic care a avut un impact profund asupra ei si asupra artei sale ulterioare. In 1611, in timpul lucrarilor de decorare a Casino delle Muse din Palazzo Pallavicini-Rospigliosi din Roma, tatal sau a angajat un artist pe nume Agostino Tassi. Intr-o zi de mai, Tassi a vizitat familia Gentileschi si, in momentul in care Artemisia a ramas singura cu el, a violat-o. In timpul violului, un alt barbat pe nume Cosimo Quorli a jucat si el un rol. O prietena a lui Artemisia, pe nume Tuzia, a fost martora la viol, dar a refuzat sa o ajute.

Cu speranta ca se vor casatori pentru a-si restabili virtutea si a-si asigura viitorul, Artemisia a inceput o relatie sexuala cu Tassi, dar acesta si-a incalcat promisiunea de a se casatori cu ea. Dupa noua luni de la viol, cand a aflat ca Artemisia si Tassi nu se vor casatori, tatal ei, Orazio, a depus plangere impotriva lui Tassi. Problema majora a procesului a fost faptul ca Tassi a incalcat onoarea familiei Gentileschi, iar acuzatiile nu s-au referit in mod direct la violul Artemisiei.

Pe parcursul celor sapte luni de proces, s-a descoperit ca Tassi planificase sa-si omoare sotia, avusese adulter cu cumnata sa si planificase sa fure unele dintre picturile lui Orazio. La sfarsitul procesului, Tassi a fost exilat din Roma, cu toate ca sentinta nu a fost pusa niciodata in aplicare. In timpul procesului, Artemisia a fost torturata cu suruburi pentru a-si verifica marturia.

Dupa moartea mamei sale, Artemisia a fost inconjurata in principal de barbati. La varsta de 17 ani, Orazio a inchiriat apartamentul de deasupra casei lor unei chiriase femei, pe nume Tuzia. Artemisia s-a imprietenit cu Tuzia, insa aceasta a permis lui Agostino Tassi si Cosimo Quorli sa o viziteze pe Artemisia in casa acesteia de mai multe ori. In ziua violului, Artemisia a strigat dupa ajutor catre Tuzia, dar aceasta a ignorat pur si simplu strigatul si a pretins ca nu stie nimic despre ce s-a intamplat. Istorica de arta Jeanne Morgan Zarucchi a comparat tradarea lui Tuzia si rolul sau in facilitarea violului cu rolul unei proxenete implicate in exploatarea sexuala a unei prostituate.

O lucrare intitulata "Mama si copil", descoperita in 1976 in Crow's Nest, Australia, ar putea sau nu sa fie pictata de Artemisia Gentileschi. Presupunand ca aceasta este opera sa, bebelusul din tablou a fost interpretat ca o referintArticolul de fata exploreaza viata si opera remarcabila a unei artiste de exceptie, Artemisia Gentileschi. Nascuta la Roma pe 8 iulie 1593, Artemisia a devenit una dintre cele mai influente pictorite ale secolului al XVII-lea, reusind sa infrunte obstacolele si sa-si impuna talentul intr-o lume dominata de barbati.

Cu toate acestea, Artemisia a reusit sa-si depaseasca traumele si sa-si continue cariera artistica. In 1612, s-a casatorit cu Pierantonio Stiattesi, un artist modest din Florenta, si s-a mutat in acest oras. Perioada petrecuta in Florenta avea sa fie una de mare importanta in cariera si viata ei personala. Acolo, Artemisia a devenit o pictorita de curte apreciata, beneficiind de patronajul familiei Medici si jucand un rol semnificativ in cultura curtii florentine.

Judith ucigandu-l pe Holofernes

Artemisia Gentileschi, 166-1620

Lucrari importante

"Judit ucigandu-l pe Holofernes" (1616-1620)

Una dintre cele mai faimoase picturi ale Artemisiei Gentileschi, "Judit Ucigandu-l pe Holofernes", infatiseaza un moment dramatic din Biblie. Pictura prezinta pe Judith, o femeie evreica, care il decapiteaza pe Holofernes, generalul asirian care asedia orasul ei. Artemisia surprinde cu abilitate expresiile puternice ale personajelor, transmitand ferocitatea si hotararea Judithei si teama si neputinta lui Holofernes. Aceasta lucrare demonstreaza nu doar talentul artistic al Artemisiei, ci si abilitatea sa de a reda emotii si putere in operele sale.

"Autoportret ca martir" (1615-1617)

"Autoportret ca martir" este o pictura remarcabila prin care Artemisia Gentileschi exploreaza propria sa identitate si pozitia in societatea contemporana. In lucrare, ea se infatiseaza ca o martira, cu ochii inrositi si cu un bandaj in jurul capului. Acest autoportret dezvaluie atat lupta personala a artistei, cat si experienta sa dificila intr-o societate in care femeile erau limitate in ceea ce priveste oportunitatile si recunoasterea lor artistica. Prin aceasta lucrare, Artemisia Gentileschi isi afirma individualitatea si semnificatia artei sale intr-un mediu dominat de barbati.

"Susanna si batranii" (prima versiune, 1610)

"Susanna si batranii" este o alta capodopera a Artemisiei Gentileschi, care exploreaza tema abuzului si a injustitiei sociale. Lucrarea este inspirata de povestea biblica a Susannei, o femeie frumoasa care este hartuita sexual de doi batrani. Artemisia surprinde cu pricepere momentul in care Susanna respinge avansurile celor doi batrani si isi pastreaza demnitatea. Prin acest tablou, Artemisia Gentileschi abordeaza teme de importanta actuala, cum ar fi puterea si coruptia, incurajand empatia si solidaritatea fata de victimele abuzurilor sexuale.

Autoportret ca Martir

Artemisia Gentileschi, 1615-1617

Stil artistic 

Artemisia a fost prima femeie acceptata in prestigioasa Academia delle Arti del Disegno din Florenta. Aici a avut ocazia sa se apropie de alti artisti renumiti si sa-si largeasca cunostintele artistice. A fost apreciata de persoane influente, inclusiv de Marele Duce Cosimo al II-lea de' Medici si de Marea Ducesa Christina de Lorena. In acest timp, Artemisia a dezvoltat relatii artistice si personale cu Galileo Galilei, unul dintre cei mai importanti oameni de stiinta ai vremii.

Stilul artistic al lui Artemisia s-a dezvoltat si a evoluat in timpul sederii sale in Florenta. Ea a realizat unele dintre cele mai cunoscute si apreciate lucrari ale sale in aceasta perioada. "Convertirea Magdalenei", "Autoportret ca jucatoare de lauta" si "Iudita si slujnica sa" sunt doar cateva dintre capodoperele sale. Un subiect care a fascinat-o in mod deosebit a fost cel al lui Iudit decapitandu-l pe Olofern. Artemisia a realizat mai multe variante ale acestui subiect, fiecare aducandu-i propria sa interpretare si viziune.

Pe langa succesul sau artistic, Artemisia a intemeiat o familie in timpul sederii sale in Florenta. Ea a avut cinci copii impreuna cu Pierantonio Stiattesi, dar doar unul dintre ei, Prudentia, a supravietuit in viata adulta. Relatia ei cu sotul sau a fost una complexa si plina de evenimente dramatice. A fost descoperita o colectie de scrisori care arata ca Artemisia a avut o relatie pasionala cu un nobil florentin, iar sotul ei a tolerat aceasta relatie pentru beneficiul financiar pe care-l aducea familiei.

Dupa o perioada de succes in Florenta, Artemisia si familia sa s-au mutat la Roma din cauza unor probleme legale si financiare. Aici, ea a continuat sa picteze si sa cunoasca succesul, dar viata sa a fost marcata de pierderi si dificultati. De-a lungul anilor, Artemisia a calatorit si a lucrat in mai multe orase italiene, lasand in urma o mostenire artistica impresionanta.

Artemisia Gentileschi a fost o pioniera in lumea artei, depasind barierele de gen si dovedind ca talentul nu cunoaste limite. Lucrarile sale puternice si expresive continua sa inspire si sa fascineze publicul de astazi. Artemisia este recunoscuta ca o figura importanta in istoria artei si ca un simbol al luptei femeilor pentru egalitate si recunoastere in lumea artistica.

Comments (0)

No comments at this moment

Noi și partenerii noștri folosim tehnologii, precum modulele cookie de pe site-ul nostru, pentru a ne personaliza conținutul și reclamele, pentru a oferi funcții pentru rețelele de socializare și pentru a ne analiza traficul. Faceți clic mai jos pentru a fi de acord cu utilizarea acestei tehnologii Politica Cookie