Francisco Goya, unul dintre cei mai importanti pictori spanioli, a creat o serie de lucrari memorabile in timpul carierei sale. Una dintre aceste capodopere este pictura intitulata "Doi batrani". Lucrarea prezinta doua figuri in varsta imbracate in robe de calugar, care stau in fata unui fundal negru. Pictura captivaza prin expresiile si caracteristicile marcante ale personajelor, provocand o gama larga de interpretari si semnificatii.

Descrierea lucrarii

"Doi batrani" este un mural in ulei pe perete, realizat de Francisco Goya la sfarsitul vietii sale. Compozitia este dominata de figura principala, care sta in centrul lucrarii si pare sa mediteze. Batranul, usor inclinat, are o expresie ganditoare pe chipul sau, iar barba sa lunga si cenusie este inconjurata de bratele care odihnesc usor pe un baston de pastor. Langa el se afla o figura caricaturala, a carei fata pare animalica sau asemanatoare unui cadavru. Aceasta figura pare sa strige in urechea insotitorului sau, ceea ce poate fi o aluzie la surzenia lui Goya.

Prezenta intunecata a acestei figuri confera lucrarii o atmosfera sumbra si sugereaza o conotatie negativa de o anumita natura. Poate ca figura animalica ofera un comentariu asupra propriilor temeri ale artistului privind nebunia, subiect pe care l-a explorat in diverse feluri de-a lungul carierei sale artistice. Exista posibilitatea ca figura principala sa reprezinte pe zeul timpului, Chronos, desi aceasta pare putin probabila daca luam in considerare situatia si aspectul figuri secundare. Cu toate acestea, daca am considera aceasta figura ca fiind un Memento Mori, care lucreaza in armonie cu conceptul de timp, aceasta ar putea fi posibila.

Diferenta dintre figuri

Exista o diferenta semnificativa in tratarea celor doua figuri. Batranul, calm si cu o expresie trista, dar senina, aminteste de filozofii reprezentati de Velazquez, pe care Goya i-a copiat. Intr-un contrast puternic, trasaturile infricosatoare ale insotitorului sau amintesc de calugarii reprezentati de Goya in Caprichos si Disparates. Aceasta figura este foarte similara cu celelalte lucrari din serie, precum "Doi batrani mancand". Pe parcursul seriei, Picturile Negre prezinta niveluri variate de imagini intunecate, dar pastreaza un subtext sinistru omniprezent. Picturile Negre nu au fost destinate sa fie vazute de nimeni in afara de artist, un istoric de arta afirmand chiar ca "aceste picturi sunt la fel de hermetic private ca oricare alte picturi produse vreodata in istoria artei occidentale".

Restaurare

Bancherul francez Baron Frédéric-Emil d'Erlanger a cumparat proprietatea lui Goya in 1873, intr-o zona pregatita pentru dezvoltare, si a platit o suma considerabila pentru a avea lucrarile din Quinta restaurate si transferate. La fel ca si alte picturi din serie, lucrarea a fost transferata pe panza intre 1873 si 1874 sub supravegherea lui Salvador Martinez Cubells, un conservator la Muzeul del Prado.

Proprietarul, Baronul Emile d'Erlanger, a donat panzele statului spaniol in 1881, iar acum ele sunt expuse la Muzeul del Prado. La fel ca multe dintre lucrarile din serie, "Doi batrani" se afla intr-o stare precara si a suferit ample lucrari de restaurare. In fotografiile timpurii ale lucrarii, se pot observa diferente pre-restaurare, in special o fisura mare in tencuiala din coltul din dreapta sus.

Au fost facute o serie de modificari in incercarea de a o restaura, acordand o atentie deosebita figuri principale. Cubells a adaugat diverse reflectii pe figura principala, pe frunte, barba si maini, oferind un nivel mai mare de contrast, dar pierzand in ansamblu din calitate. Expresia intunecata si sumbra a fetei figuri principale a fost redusa in procesul de restaurare, lasand figura cu o expresie contemplativa. Forma figurilor a fost puternic editata la nivelul bratelor, in special la nivelul umerilor si mainilor. Acest lucru este la fel de vizibil in fata celei de-a doua figuri, care a fost modificata semnificativ, umbrele fiind deformate ca urmare a degradarii.

Aprecierea lui Martinez Cubells pentru linii negre dure si contururi simple este evidenta in restaurarea capului si a fetei figuri, in urma careia restauratorul a pierdut mult din acuitatea prezenta in lucrarea originala. Efectul utilizarii magistrale a lui Goya a tonurilor intunecate si a variatiei tonale in modelarea formelor a fost pierdut intr-o anumita masura in procesul de restaurare.

Concluzie

Pictura "Doi batrani" realizata de Francisco Goya este o lucrare remarcabila in istoria artei spaniole. Expresiile puternice si detaliile caracterelor captivante creeaza o atmosfera misterioasa si provocatoare. Interpretarile si semnificatiile acestei picturi variaza in functie de perspectiva fiecarui observator.

Lucrarea este dominata de figura principala a batranului intelept, care mediteaza asupra timpului si vietii sale trecute. In contrast, insotitorul sau infatiseaza o imagine infricosatoare, sugerand posibile temeri si anxietati. Goya a reusit sa transmita o gama larga de emotii si sentimente prin intermediul acestor personaje contrastante.

Restaurarea lucrarii "Doi batrani" a fost o operatiune complexa si delicata. Cu toate ca unele modificari au adus unele pierderi de calitate si detalii in comparatie cu starea originala, eforturile depuse au contribuit la conservarea acestei opere de arta importante. Astazi, pictura poate fi admirata si studiata la Muzeul del Prado din Spania.

In concluzie, Francisco Goya si capodopera sa "Doi batrani" raman surse de inspiratie si subiecte de discutie in lumea artei. Aceasta lucrare este doar una dintre cele multe realizari artistice ale lui Goya, iar semnificatiile sale complexe continua sa fascineze si sa provoace imaginatia celor care o observa.

Comments (0)

No comments at this moment

Noi și partenerii noștri folosim tehnologii, precum modulele cookie de pe site-ul nostru, pentru a ne personaliza conținutul și reclamele, pentru a oferi funcții pentru rețelele de socializare și pentru a ne analiza traficul. Faceți clic mai jos pentru a fi de acord cu utilizarea acestei tehnologii Politica Cookie